Pressmeddelande -
Visma Amili växer hållbart – och hjälper sina kunder att göra detsamma
Trots en pågående lågkonjunktur som slagit hårt mot svenskt näringsliv, fortsätter Visma Amili att växa och ta marknadsandelar. Samtidigt bidrar bolaget till att stärka sina kunders ekonomiska ställning genom mjukvarulösningar för faktura-, påminnelse- och inkassohantering. Under det senaste året har Visma Amili inte bara uppnått en nettoomsättning på 425 Mkr, motsvarande en tillväxt på nästan 14% jämfört med föregående år, utan också hjälpt sina kunder att hantera ökad ekonomisk osäkerhet.
“Konkurserna har ökat kraftigt och allt fler företag inser vikten av ekonomisk motståndskraft. Vi ser en tydlig trend där företag agerar proaktivt för att minska risker, en utveckling som i sin tur driver vår tillväxt. Våra kunder värdesätter kombinationen av digitala lösningar och den expertis våra erfarna medarbetare erbjuder”, säger Magnus Månsson, vd på Visma Amili.
Förtroendet från offentlig sektor fortsatt starkt
Visma Amili har under året fått ett fortsatt starkt förtroende från offentlig sektor, ett bevis på kvaliteten hos företagets lösningar. Idag är Visma Amili leverantör till närmare 180 av Sveriges 270 kommuner, 16 av 21 regioner samt 120 kommunala bolag. Den breda kundbasen inom offentlig sektor gör att en stor del av landets befolkning regelbundet kommer i kontakt med bolagets tjänster. Det innebär ett stort ansvar och Visma Amili arbetar kontinuerligt för att uppfylla de höga krav på användarvänlighet, tillgänglighet och inkludering som ställs inom offentlig verksamhet.
"Vi förstår att tekniken aldrig kan ersätta den mänskliga kontakten, särskilt när någon befinner sig i en utsatt situation. Vi är djupt engagerade i att säkerställa kvalitet i varje steg av processen och främjar finansiell inkludering genom att kontinuerligt investera i både våra digitala plattformar och vårt kontaktcenter, som båda erbjuder bred språkkunskap och generösa öppettider", berättar Månsson.
Tillväxt inom den privata sektorn
Parallellt med framgångarna inom offentlig sektor har Visma Amili sett en stark tillväxt inom den privata sektorn, med särskilt fokus på sjukvårdsbranschen. Flera ledande privata vårdgivare har valt företagets fakturaservice för att effektivisera sin ekonomihantering. I genomsnitt betalas 95% av alla fakturor som skickas via Visma Amili innan förfallodatum.
”Vår framgång inom sjukvårdssektorn speglar det förtroende vi byggt upp genom vårt engagemang i offentlig sektor. Genom pålitlig och effektiv fakturahantering hjälper vi vårdgivare att minska administrativt arbete, så att de istället kan fokusera på patientvården”, säger Månsson.
Fokus på ekonomisk hållbarhet och långsiktig tillväxt
Visma Amili fortsätter prioritera ekonomisk hållbarhet och långsiktig tillväxt i alla delar av verksamheten. Med en stark närvaro både inom offentlig och privat sektor, samt stort fokus på innovation och ansvar, är företaget väl positionerat för att fortsätta leverera lösningar som skapar värde för både kunder och samhället i stort.
"Vi fortsätter att investera i utvecklingen av lösningar som inte bara stärker företagens ekonomiska hälsa utan även driver deras tillväxt på lång sikt. Samtidigt är vi medvetna om att rekordmånga gäldenärer behöver vårt stöd och vi är fast beslutna att fortsätta erbjuda lösningar som bidrar till en mer hållbar ekonomi för alla”, avslutar Månsson.
Relaterade länkar
Ämnen
Kategorier
Visma Amili stärker företag och offentliga aktörers likviditet med en flexibel helhetslösning som täcker hela fakturans livscykel – från fakturering till påminnelse och inkassohantering. Med 30 års erfarenhet och spetskompetens från Visma, en av Europas ledande teknikkoncerner, utvecklar vi skräddarsydda lösningar för verkliga behov. Vårt mål är att göra varje faktura till en betalning, så att du kan fokusera på din verksamhet och tillväxt.